Politikerveckan i Almedalen är årets viktigaste händelse för kommunikatörer verksamma inom Public Affairs. De flesta arrangörer som vill göra impact beställer en livesändning / webbsändning / livestream / streaming från Almedalen. Exempel på uppdrag som Snabbmedia utför är videoinspelningar, ljudproduktion, webbsändningar, produktion och drift av nyhetsstudios samt inspelning av intervjureportage. Inför Almedalen 2022 ser vi tydliga indikationer på att hybrideventet kommer få större betydelse. Snabbmedia har stor erfarenhet och kommer fungera som proaktivt bollplank till våra uppdrasgivare. Kontakta oss gärna om ni vill ha tips på hur ni kan optimera er digitala möte under Almedalen 2022, så bjuder vi gärna på våra bästa tips! Snabbmedia utför produktioner över hela Visby däribland, Wisby Strand, Clarion Hotell Wisby, Bio Borgen, Gotlands Museum, diverse ruiner och andra tillfälliga eventytor.
Snabbmedia har varit på plats i snart ett decennium och teamet växer för varje år. Genom sin stora erfarenhet av Almedalen har ett stort nätverk av pålitliga lokala underleverantörer upparbetats inom alltifrån catering till tillfällig fiberinstallation.
Kontakta gärna vår kundansvarige om ni önskar boka ett team inför Almedalen 2022.
————————————————-
Webbsändningens historia i Almedalen
Sommaren 2006: Eftersända seminarier laddas för första gången upp på Youtube. En ny era är inledd. Nu kan vem som helst i efterhand titta kostnadsfritt på streamad seminariefilm.
Sommaren 2008: Plattformar som Mogulus (numera Livestream.com) och svenska Bambuser möjliggör för första gången direktsändning även om hastigheten i internetanslutningarna i stort endast erbjuder stabila SD-sändningar.
Sommaren 2009: Snabbmedia är på plats för första gången och hjälper teknikintresserade PR-byråer direktsända sina uppdragsgivares seminarium. Succén är ett faktum.
Sommaren 2012: Internetanslutningarna är nu så pass bra att HD-sändningar börjar bli standard.
Sommaren 2015: En majoritet av alla seminarier som arrangeras webbsänds direkt eller i efterhand.
Sommaren 2016: Sändningar via mobiltelefon via plattformar såsom Periscope, Google Hangouts gör entré. Även Youtube Live lanseras vilket innebär att direktsändning nu ännu smidigare kan integreras i den ordinarie sociala media mixen.
Sommaren 2017: Facebook Live lanseras med ökat tittande som direkt effekt. 360-graders live video är nu möjligt via exempelvis Youtube och tittarna kan därmed på allvar delta i seminariet utan att lämna fastlandet.
Sommaren 2018: Snabbmedia får allt fler rapporter från lokaluthyrare i Visby som indikerar att arrangörer nu efterfrågar mindre lokaler som en följd av att en stor del av deltagandet flyttat ut på webben.
Sommaren 2019: I takt med att Facebook Live etablerats ökar antalet ”enkla” sändningar i och med att deltagare själva börjar sända ut sina egna kommentarer via det egna Facebookkontot.
Nyhet 2019: Efter förfrågan från fler uppdragsgivare kommer Snabbmedia med start Almedalen 2019 erbjuda en paketerad lösning för att ta in distansmedverkande talare. Detta innebär att experter på fastlandet eller i utlandet kan medverka både i seminarielokalen och i webbsändningen.
Sommaren 2020: Covid-19
Sommaren 2021: Digitala Almedalen (Covid-19)
Sommaren 2022: Valår och förkortad politikervecka. Ännu fler deltar på distans och Snabbmedia har ökat kapaciteten för hybridsamtal med paneler och deltagare både på distans och på plats.
Senaste kommentarer